Rościszewo, dnia 05.10.2018 r.

RRGKB.271.3.2018

 

 dotyczy: postępowania przetargowego o udzielenie zamówienia pn.: Zaciągnięcie długoterminowego kredytu w wysokości 1.170.000 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie  planowanego deficytu budżetu w kwocie 496.730,00 zł oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów w kwocie 673.270,00 zł”

 

             Zamawiający – Gmina Rościszewo, zgodnie z art. 92 ust. 1 podpunkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.  2017 poz. 1579 ze zm.) informuje:

 

ODRZUCONO  OFERTĘ

 

Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie

ul. 3 Maja 3, 06-400 Ciechanów

 

Uzasadnienie prawne:

Zamawiający odrzuca ofertę zgodnie z art. 98 ust  1 podpunkt 2 „jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3

 

Uzasadnienie faktyczne:

Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Rozdział XIV „Opis kryteriów którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert a jeżeli przypisanie wagi nie jest możliwe z obiektywnych przyczyn, Zamawiający wskazuje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego” podał i opisał kryteria oceny ofert. Wykonawca dla kryterium „czas uruchomienia kredytu” o wadze 40% w formularzu ofertowym pozostawił puste miejsce nie wstawiając żadnej wartości. Brak przedmiotowej wartości w ofercie uniemożliwia Zamawiającemu dokonanie oceny i  porównania oferty. W w/w rozdziale Zamawiający wskazał precyzyjnie jakie elementy ma zawierać oferta aby otrzymać odpowiednią punktację. W odniesieniu do kryterium „czas uruchomienia kredytu” Zamawiający wskazał, „że oferta otrzyma zaokrągloną do dwóch miejsc po przecinku ilość punktów, wynikającą z poniższego działania, przy czym najkrótszy możliwy czas uruchomienia kredytu to nie później niż następnego dnia po wydaniu dyspozycji    1 dzień,  zaś najdłuższy możliwy czas uruchomienia kredytu przyjęty do oceny przez zamawiającego –  3 dni”. Ponadto Zamawiający wskazał, że w przypadku, gdy wykonawca przyjmie w ofercie czas uruchomienia kredytu mniejszy niż 1 dzień zamawiający do wyliczenia punktacji w kryterium „Czas uruchomienia kredytu” przyjmie  minimalny czas 1 dnia, natomiast w przypadku, gdy wykonawca przyjmie w ofercie czas uruchomienia kredytu dłuższy niż 3 dni zamawiający odrzuci jego ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy PZP.

Przy braku wpisania przez Wykonawcę w ofercie czasu uruchomienia kredytu Zamawiający nie jest uprawniony do wezwania go do złożenia uzupełnienia lub poprawienia czy też do udzielania wyjaśnień na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy PZP. Artykuł ten dotyczy oświadczeń oraz dokumentów potwierdzających warunki udziału w postępowaniu lub braku podstaw do wykluczenia bądź innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania.  

Zamawiający nie mógł również wezwać Wykonawcy do złożenia wyjaśnienia treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy PZP. W toku badania i oceny ofert Zamawiający może co prawda żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert, jednak przyjęcie przez Zamawiającego wyjaśnień zmieniających treść oferty jest niedozwolone i stanowi zakazane negocjacje między nim a Wykonawcą. Procedura z art. 87 ust. 1 ustawy PZP służy jedynie do składania ewentualnych wyjaśnień w odniesieniu do oświadczeń zawartych w treści oferty, a nie do uzupełniania jej o elementy, które pierwotnie się w niej nie zawierały.

Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku KIO z 4 maja 2017 r. (sygn. akt KIO 740/17), czy Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 30 marca 2010 r. (sygn. akt X Ga 7/10). Wskazano w nich, że art. 87 ust. 1 ustawy PZP dotyczy „tej części oferty, która jest nieprecyzyjna, niejasna, dwuznaczna, budząca wątpliwości interpretacyjne, jest niedopatrzeniem, lub błędem niezamierzonym, opuszczeniem, lecz wyrażona w treści oferty. Nie dotyczy to tej części oferty, co do której Wykonawca powinien był wskazać konkretne dane pozwalające na ocenę oferty, lecz tego zaniechał.

Z kolei w wyroku KIO z 22 lutego 2017 r. (sygn. akt KIO 290/17) Izba wykluczyła możliwości zastosowania art. 87 ust. 1 ustawy PZP w zakresie informacji stanowiących podstawę przyznania punktacji w ramach kryteriów oceny ofert, wskazując, iż „treść oferty w zakresie podlegającym punktacji w ramach oceny ofert nie podlega uzupełnieniu w ramach art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (a nawet jeśli z jakichś przyczyn dokumenty były uzupełnianie, nie dopuszczało się, aby skutkowało to przyznaniem ofercie jakichkolwiek dodatkowych punktów), zaś jej ewentualne wyjaśnienie w oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy wprawdzie nie jest wykluczone, ale musi być wykonywane bardzo ostrożnie, tak, aby nie prowadziło do zmiany oferty, w tym także jej niedozwolonego uzupełnienia. Nie może także prowadzić do wrażenia negocjowania przez zamawiającego i wykonawcę treści oferty, w szczególności w celu przyznania jej dodatkowych punktów. Część oferty podlegająca punktacji jest bowiem szczególnie wrażliwa, gdyż prowadzi bezpośrednio do wartościowania ofert wykonawców, które następnie skutkuje wyborem jednej z nich. Zatem w tym zakresie konieczne jest szczególne zachowanie zasad równego traktowania wykonawców i przejrzystości.  

Zdeklarowanie przez wykonawcę czasu uruchomienia kredytu jest jego oświadczeniem woli w złożonej ofercie i nie może być zmieniona, co potwierdza Uchwała KIO z dnia 1 lutego 2016 r.  Sygn. Akt: KIO/KD 8/16. Zamawiający dał możliwość Wykonawcy zmiany oferty przed upływem terminu składania ofert - Rozdział XI pkt 13 SIWZ. Uzupełnienie oferty po jej otwarciu stanowiłoby czyn niedozwolony i naruszało zasadę równego traktowania Wykonawców. Wykonawca w ofercie mógł dla przedmiotowego kryterium wskazać termin dłuższy niż konkurencyjna oferta i tym samym jego oferta mogła być ofertą mniej korzystną.  Zamawiający również nie może przyjąć, że pozostawienie pustego miejsca w ofercie w odniesieniu do liczby dni dla przedmiotowego kryterium stanowi domyślną wartość „0” lub „1” naruszało by to zasadę przejrzystości postępowania.  Zamawiający przy ocenie ofert nie może opierać się na domysłach lecz na stanie faktycznym wykazanym w ofercie Wykonawcy.

            Biorąc pod uwagę powyższe, ofertę wykonawcy należało odrzucić jako nieodpowiadającą treści SIWZ zgodnie z art. 98 ust  1 podpunkt 2.

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Marek Chyliński
  • Data udostępnienia w BIP: 2018-10-05
  • Informacja zaktualizowana przez: Marek Chyliński
  • Data ostatniej aktualizacji: 2020-06-23 12:23:53
  • Liczba odsłon: 266
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 1964877]

przewiń do góry